مرور گر شما بسیار قدیمی است و توانایی بازدید از سایت را ندارد لطفا از لینک زیر مرورگر جدید دریافت کنید
Firefox
دوشنبه,7 خرداد 1397
صفحه اصلیاخبار برق تعداد بازدید کننده: 196منبع: خبرگزاري مهر
کد خبر : 10007435 09:41:00 | 1397/2/15

تیمی از محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به طراحی و راه‌اندازی خانه بازی رباتیک برای کودکان با فناوری بومی شدند.

به گزارش امواج برتر و به نقل از خبرگزاري مهر، امیر موگویی یکی از مجریان طرح «خانه بازی رباتیکی»، گفت: ما موفق شدیم در قالب تیمی از دانش‌آموختگان دانشگاه صنعتی امیرکبیر «خانه بازی رباتیکی» را برای کودکان راه‌اندازی کنیم.
وی افزود: «روبوکیدز» یک خانه بازی رباتیکی است که در آن دو ربات ساخته‌شده توسط محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر، در راستای تعامل با کودکان و سرگرم کردن آن‌ها فعالیت می‌کنند.
موگویی با بیان اینکه در حقیقت، کودکان مهمان خانه این دو ربات هستند، خاطر نشان کرد: شکل ظاهری ربات‌ها دلنشین، مهربان و کودکانه است؛ صورت‌ آن‌ها دارای انیمیشن انسانی بوده که ۲۱ حالت صورت را نشان می‌دهد. آن‌ها می‌توانند فارسی صحبت کنند، بخندند، متعجب شوند و حتی از شدت ناراحتی اشک بریزند.
به گفته این محقق، کودکان همچنان‌که در محیط می‌توانند با ربات‌هایی به نام‌های «آرسو» و «سامی» صحبت کنند، قادر هستند از بازی‌های رباتیکی لذت ببرند.
وی با بیان اینکه این ربات ها توسط محققان شرکت دانش‌بنیان «آرسام» در مرکز رشد دانشگاه صنعتی امیرکبیر طراحی و ساخته شده‌اند، افزود: ربات‌ها بازی‌هایی با کودکان انجام می‌دهند که این بازی‌ها نیز کاملا جدید و متفاوت هستند؛ ربات‌های پرش‌کننده،‌ ماشین‌های هوشمند ریسینگ، ربات‌های جنگی هوشمند، خاله بازی رباتیکی و... از جمله بازی‌های ربات‌ها با کودکان هستند.
موگویی با بیان اینکه هرکدام از ربات‌ها در فضای مشخصی تعبیه شده‌اند و قابلیت بازی همزمان ۵ نفر به ازای هر بازی را دارند، عنوان کرد: نوع بازی و محیط‌های طراحی شده هر بازی جدید هستند.
به گفته وی، رقابت با کودکان دیگر و کسب امتیاز از هر بار بازی کردن برای کودکان جذاب است که در این خانه بازی این موضوع در نظر گرفته شده است؛ به‌گونه‌ای که در بدو ورود پروفایلی برای  هر کودک شکل می‌گیرد که اطلاعات و امتیازهایش را ذخیره خواهد کرد.
وی ادامه داد: کودک به تدریج و با کسب امتیازهای بیشتر به سطوح مختلف امتیازی رسیده و متعاقبا ربات‌هایش در هر بازی از حیث عملکرد ارتقاء پیدا می‌کند و می‌تواند به جایزه‌های ویژه‌ای دست یابد.
این محقق با بیان اینکه بخش ویژه دیگر روبوکیدز، جشن رباتیکی است که آرسو و سامی برای کودکان برگزار می‌کنند، گفت: «سامی» در این جشن برای کودکان آواز می‌خواند، از سرگذشت آمدنش به زمین می‌گوید و با کودکان بازی‌ دسته‌جمعی انجام می‌دهد. «آرسو» برای کودکان کیک‌ و کادو می‌آورد. در این جشن رباتیکی همه باهم شادی کرده و تجربه بی‌نظیر جشن به میزبانی ربات‌ها را رقم می‌زنند.
وی خاطر نشان  کرد: «سامی» یک ربات مهربان و تپل است و با خود تعداد زیادی اسباب بازی رباتیکی دارد؛ « آرسو» بزرگ‌تر و کمی قوی‌تر از سامی است.
موگویی با بیان اینکه بازی‌های رباتیکی به همراه دو ربات با کودکان در خانه بازی انجام می‌شود، عنوان کرد: در روبوکیدز درب‌های جدیدی از جهان فناوری به روی بچه‌ها باز می‌شود که زبان آن، زبان شادی و سرگرمی است. ربات‌ها قوه تخیل بچه‌ها را تقویت می‌کند.
وی تاکید کرد: داستان‌ها و بازی‌هایی که در این خانه بازی طراحی شده با همکاری کارشناسان و نویسندگان کودکان بوده است.
این محقق با بیان اینکه طراحی و ساخت این ربات‌ها و خانه بازی به‌صورت کامل توسط تیممان طراحی شده است، افزود: این طرح گامی در راستای بومی‌سازی ایده‌های ایرانی بوده و می‌تواند منجر به اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی شود.

()